Прийнятий закон про електронні комунікації

30 вересня Верховна Рада у другому читанні прийняла законопроект про електронні комунікації (№3014). Він встановлює загальні правила гри для ринку телефонного зв’язку і інтернет-доступу. І покликаний оновити чинне законодавство в цій сфері, яке формувалося ще 15 років тому.
Що нового вводить проект?
Законопроект вводить деякі загальні правила:
Весь цифровий зв’язок (включаючи телефонний, бездротовий і дротовий інтернет-доступ) відносять до сфери електронних комунікацій.
Згідно з текстом проекту, електронні комунікації – це передача і прийом інформації незалежно від її типу або виду, за допомогою електронних комунікаційних мереж.
Проект вводить принцип технологічної нейтральності: за цим принципом, застосування закону має бути максимально незалежним від технологій, які використовуються. Закон не заохочує і не дискримінує використання конкретних технологій і повинен підтримувати конкуренцію на ринку.
Приклад для попереднього пункту: такий принцип дозволяє мобільним операторам використовувати частоти, на які вони купили ліцензії, для будь-якої технології зв’язку.
Держава визнає інтернет універсальної послугою, і має забезпечувати до нього доступ в тих регіонах, де самі оператори не змогли цього зробити.
У проекті багато конкретних правил, які стосуються роботи ринку:
Штрафи за спам. Ст. 123 проекту вводить обов’язкову попередню угоду абонента отримувати інформацію і обов’язкову можливість відмовитися від розсилки в кожному повідомленні. Штрафи за небажані розсилки – від 1700 до 8500 грн.
Можливість купувати телеком-послуги не в «пакетах». Наприклад, якщо абонент хоче використовувати тільки голосові дзвінки, без інтернету або SMS, у нього повинна бути можливість купити тільки хвилини на голос (ст. 110, ч. 5).
Право знати про мінімальної і максимальної швидкості фіксованого або мобільного інтернету, за який платить абонент. Ст. 108 наказує телеком-компаніям повідомляти про мінімальну, середньої і максимальної швидкості підключення.
Право отримувати телеком-послуги анонімно (стара тема про з SIM-картах по паспорту), ст. 107, п. 5.
Для операторів передбачена можливість розгортати 5G-мережі за спрощеною процедурою, і т.д.
А що з регулюванням трафіку?
Під час роботи над проектом трапився конфлікт між деякими авторами і провайдерами. Справа в тому, що одна з правок депутата Володимира Ар’єва змінювала текст закону таким чином, що держава теоретично отримувало можливість регулювати інтернет-трафік.
Що мається на увазі? У початковому тексті проекту, в ст. 1 зазначено, що сфера дії цього закону (а значить, і державне регулювання) не поширюється на:
взаємоз’єднання, розподіл ресурсів, маршрутизацію і транзит трафіку в мережі інтернет, які регламентуються документами міжнародних організацій (крім організацій на території держав, які визнані в Україні агресорами).
Виправлення депутата Ар’єва вилучала цей пункт з проекту закону. Однак, судячи з таблиці правок від 30 вересня 2020 року, цю правку не внесли. А значить, держорганам не дають права регулювати інтернет-трафік.